Pro váš pohodlný nákup používáme Cookies. Pokračováním v návštěvě stránky souhlasíte s jejich používáním. Více informací, včetně informací o jejich odstranění a vypnutí naleznete zdeOK
Už jsme se podívali na to, jak si opravit škrábanec, jak si vypulírovat auto a teď se koukneme i na méně oblíbené, ačkoliv teď velice aktuální téma, a to je podvozek. Místo, které se na autu často přehlíží, protože není úplně na očích - protože ruku na srdce, jak často se díváte na podvozek? No a to je přesně ta chvíle, kdy se tam nenápadně vplíží rez...
Proč tomu tak je? A jak ji předcházet?
Hlásí se antikorozní jednotka
Řeknete si, ale ne, já mám na autě z fabriky nějaký antikorozní nátěr, přece tam nemůžu mít rez. Můžete, a až na to přijdete, tak už je většinou pozdě a budou potřeba větší úpravy (broušení, kytování, modlení...) než je jen nátěr. Jak se ale rez přes nátěr dostane? Poměrně jednoduše, odlétající kamínky z vozovky a větvičky naruší barvu, pak projedete kaluží, dostane se tam voda, rez nenápadně zahnízdí a je to. Proto říkám, že je dobrý se občas na ten podvozek podívat... :-)
Sovy v mazutu houkaj...
Písnička, která mě provázela celé mé dětství a dávala smysl, pozbyla smyslu na střední škole - proč by sovy houkaly z ropy?(pokud toto čte L.F.H, zdravím! prosím o malou interpretaci...) Každopádně, proč mluvíme o mazutu = mazut je vlastně zbytek z ropy, ze které se vyrábí asfalt (nafta, benzín...) a z asfaltu se vyrábí barva na podvozky. Už vám to dává smysl? :-)
Nejčastějším nátěrem, který se používá na spodky aut je asfalt (neboli BITUMEN) , což je ropný produkt, který je pružný, dobře dostupný, tlumí nárazy kamínku a nestojí majlant. Negativní je, že fakt smrdí (je silně karcinogenní, takže masku rozhodně) a z auta už ho nikdy nesundáte... Původní asfalt byl nepřelakovatelný (Body 930 a Tlumex) ale v dnešní době už můžete koupit dokonce i barevný a libovolně přelakovatelný.
Pokud budete natírat asfaltem nebo alkydovou barvou, je vždycky dobré předtím nanést konvertor rzi. Asfalt samotný si totiž se rzí neporadí, funguje jen jako ochranný nátěr....
Bez epoxidu ani ránu
Další variantou je dvousložková epoxidová barva - super volba v případě rzi, dá se namíchat z barevné škály RAL, používá se i na plachetnice a lodě, takže nějaká sezónní posypová sůl nemá šanci a je odolná i vůči oděru. Negativa - aplikace není tak jednoduchá, je potřeba alespoň 19°C a výš, není tak pružná jako asfalt, takže vůči kamínkům nebude tak odolná jako bitumenové nátěry.